tisdag 9 augusti 2016

Domaruppdrag på Örebro Hundsällskap 2016-08-06

I helgen har jag både tävlat och dömt hos Örebro Hundsällskap. Lördagen ägnades åt att döma Avancerad och fortsättning. Först på dagen hade vi Fortsättning, med en ganska lätt bana men med en del sitt av olika varianter där det gäller att förarna är med på vilken som gäller när. 
Fortsättningsklass
84% av de 19 startande fick kvalificerande resultat och vann gjorde en golden på 100 poäng. Det brukar vara ganska hög standard i fortsättningsklassen och det tycker jag att det var även här idag och det som kostade var mest för många var nog dyra förarfel/fel övning. 

Avancerad klass
På eftermiddagen fick vi ett lite längre pass där 82% av 29 startande fick kvalificerande resultat. Det är ovanligt många i den klassen, speciellt med tanke på alla snurrar och sidbyten i början på banan där min erfarenhet är att många faktiskt inte har tränat på det tillräckligt, men här visade de flesta upp snygga snurrar och flyt. Jag gjorde en liten fuling och satte inkallningen precis vid hindret, men ingen hund hoppade (tack och lov!) där de inte skulle. Vann gjorde en fartig gullig liten papillon på 100 poäng och en hel drös var nära inpå med 99 poäng (varav några förlorade något poäng i honnören på nos). 

Som domare tycker jag att kommentarerna alltid är viktiga, men ibland kan man fasta i lite samma sak när man ska försöka komma på något. På den här tävlingen ansträngde jag mig dock till det yttersta med att skriva bra kommentarer och jag fick verkligen positiv feedback direkt på det! Så många som kom fram efteråt och tackade för de fina kommentarerna, och det känns jätteroligt att det lilla man gör betyder så mycket för någon annan. 

Nästa domaruppdrag låter inte vänta på sig länge, redan på lördag åker jag till Västerås och dömer ett gäng nybörjare, vi kanske ses?! :)

Inga kommentarer: