fredag 8 maj 2015

Bruks!

I går var det första passet på riktigt i brukset. Jag och Nässla har ju testat framförgående några gånger hemma på tomten men jag har inte testat fullt avstånd. Budföring har vi bara testat en gång typ så det var också dags att börja lägga ner krut på. 

På morgonen gick jag ett spår med 5 pinnar, de tre första tog hon klockrent och jag kände mig helt lyrisk, men sen tappade hon bort sig vid en korsande stig och missade därför nästa pinne samt slutet (men det var ingen pinne utan en burk som jag la lite dolt för att inte förbipasserande hundar skulle sno den, dumt!). I övrigt var det inga problem med spåret. 

Vi började med att testa om hon ens kunde gå fullt avstånd framför och ja, det gick ju rätt bra att gå framför utan att hon vände sig, det hon fick lite problem med var: 
  • Hon ville gärna gå till konen (ni som vet, är det koner på plan?) som vi hade för att mäta avståndet.
  • När vi gjort några gånger visste hon exakt när belöningen skulle komma.. måste komma ihåg att alltid byta riktningar.
  • När vi gjort några gånger blev hon osäker på att gå ut från mig, så inte för många rep på en gång. 
  • Hon är ganska het och jag behöver hålla snabbt tempo även innan jag skickar fram henne, annars ändrar jag efter henne. 
Annars är jag jättenöjd med hur snabbt hon bara lär sig, som hon inte gjort annat. Synd vi inte började med det tidigare, vi skulle verkligen kunnat skina i det här momentet tror jag. 

Sen gick vi vidare till budföringen och den var ju inte sjyst. Körde fullt avstånd, och när jag skulle skicka henne kom jag på att hon bara haft ett pass (förutom 3 meter med husse på tomten) och det var ju max halva avståndet. Dessutom hade vi koner på plan så när jag skickade henne med favoritgodiset i handen trodde hon det var någon konstig variant av rutan och hon sprang från kon till kon.. Nåja, nästa gång visade vi tydligt att Zandra hade hennes gotte och då var hon ju rätt säker på vart hon skulle.. 

Vi kedjade även fot, läggande och apport, men det är ju valpövningar låter Nässla hälsa ;) Hoppa över 7 plankor gick ju också bra, tom bättre än 5! 

Fokus kommer alltså ligga på de två första momenten och spåret. I spåret lägger vi fokus på att ta upp pinnarna och här måste jag försöka få till att någon annan lagt spåret (men vi är ju lediga dagarna innan provet!). Framförgående kan jag lägga in lite på promenader just när det kommer till avståndet och rätt tempo och budföringen ska jag göra minst en gång om dagen med husse (som har ej regn som krav) och Zandra när vi tränar med dem. Då kanske hon får upp ett större sug att springa fort fram till personen förhoppningsvis. Vi gjorde på sista kvällspromenaden med hussen och då fick jag kommendera två gånger till att börja med och första gången hon sprang tillbaka var hon tveksam, men andra skicket kutade hon fort fort fort :) 

1 kommentar:

Erika sa...

Det brukar inte vara koner på plan på appellen vad jag vet. Och fältspår brukar det vara (kan också vara på gräsodling till exempel), alternativt mycket gles skogsterräng, oftast som ett fyrkantigt U, men det förekommer också andra varianter.