måndag 22 december 2014

Riktigt bra pass!

I helgen har vi lyckats få till två riktigt bra pass i lydnadsträningen. På lördagen passade vi på att träna ute och jag hade tom. en plan med mig! Nu gjordes inte allt på den för jag behövde jobba mer med rutan än tänkt och sen orkade jag inte göra mer efter det, men huvudsaken är att det man gör blir med struktur. Det kom fram en del brister men det är ju bara bra så man inte missar att träna på det ;-) 

Vi började med platsliggning där jag först var dold en minut och sedan hade vi en synlig i tre minuter (liggandes). Det gick bra!

Pass 1 var ett fotgående med mycket belöningar för position, gick sedan över till ett tävlingslikt sättande med direkt övergång till inkallande där ställandet belönades. Fotgåendet var ok, kändes som hon svävade ut ganska mycket dock. Sättandet gick inte alls med kommendering så där fick vi nöta lite, och ställandet i inkallningen var inte heller helt snygg, men det beror ju på att hon inte har så mycket rutin för det. 

Pass 2 var vittring och här gick jag tillbaka långt eftersom det var första gången ute. Började med att hon fick göra det framför mig, sedan stod jag och Nässla nära och tittade när Zandra la ut för att avsluta när vi båda var bortvända (men nära) när Zandra la ut. Gick jättebra! 

Pass 3 var rutan där vi gjorde en tunnel och jag drillades HÅRT av Zandra (det är ju skitsvårt att ta instruktioner samtidigt som man själv tränar!) Tunneln förstod hon fort, säkerligen tack vare sina tidigare kunskaper och vi utökade snabbt avståndet till full längd. Då kom problemet. Hon vet vart hon ska, men hon provar gärna 10-20 gånger om man inte kan få för lite halvhjärtat försök.. Så då fick även nästa pass bli ett "jag tänker inte kasta bollen förrän du verkligen anstränger dig och springer hela vägen ut-pass".. 

I går var vi i hundarenan på öppenträningen för tävlingsekipagen och där är det svårt att planera då man aldrig vet hur många som kommer på plats. Den första stunden var vi bara tre stycken och vi kom överens om att vi skulle göra de stora fartiga momenten innan alla andra kom så vi började med rutan där vi började på 15 meter, inga problem, flyttade till 20, inga problem men sen vid 25 så skulle hon minsann inte springa hela vägen ut. Är fortfarande helt övertygad om att hon har koll, men hon är uppenbarligen slö. Till slut kom hon hela vägen ut och kunde bli belönad för det. 

Pass 2 fick bli ingång på plan, ett kort fotgående utan belöning med direkt övergång till sättande under gång där belöning kom direkt vid sittet. Jag tyckte fotgåendet var ovanligt fint även om hon blev lite distraherad av de andra som rörde sig omkring. Sättandet var bra! 

Pass 3 blev en vittring där vi började med att stå nära och titta, bytte plats direkt och utökade avståndet och då även vände bort. Jättefint jobbat idag! 

Pass 4 blev en ruta igen då planen var tom, same procedure as last time.. 

Vi avslutade också med att prova på ett skifte på 25 meter med belöning bakom, först kunde hon inte röra sig pga belöningen, men när vi gjorde om så var det jättefint. 

På juldagen ska vi träna själva i hallen och eftersom det inte blir någon mer träning innan dess så kommer här min plan: 

Pass 1. Ingång med tävlingslikt fotgående, sättande, inkallande (utan stopp) samt de båda apporteringsmomenten. Belöning först efteråt. 

Pass 2. Träna ställandet i inkallning och när den hon stannar bra (även om det blir på bekostnad av farten), gör en hel inkallning och gå direkt över till vittringen. 

Pass 3. Rutan - fokus på att springa långt, sätt rutan inte helt mot väggen för att hon inte ska vända sig direkt.

Pass 4. Fotågende med postion och uthållighet. Sätt upp sträcka som ska vara bra och belöna med riktigt bra belöning. 

Pass 5. Rutan med fokus på att hitta den med sneda skick, gå ut och byt plats under tiden. 

Pass 6. Sitt kvar själv, med störning, sitt kvar själv utan störning med distans. 

Inga kommentarer: