söndag 20 juli 2014

Teoretisk bit i träningen

En ledig helg! Nu tar jag tag i allt jag inte orkat på länge och två av dessa saker har varit att fixa med programmet inför freestyle klass 2, både låt och ny koreografi, samt sammanställa alla poängavdrag i rallylydnaden vi fått i år. 

Det blev en lååååång lista för det är just det att det sällan är samma sak vi brister i. Dock inser jag när jag skriver upp det att det är inte alls så många gånger jag fått för vissa saker som jag tror, det är bara att vissa kostar så mycket och då har de känts väldigt sura! Så, för att lägga upp en vettig träning inför SM får jag ändå ha lite koll. Här är listan då: 
  • Nos 3 gånger (en papperslapp här, en ny slags kon där.. med tanke på hur lite nos vi har nu mot tidigare bekymrar dessa inte mig särskilt mycket just nu, kanske ska köra lite strössel precis innan vi startar dock)
  • FF framförbyte 2 gånger (inte mer? Jag får helt enkelt trampa på och lära mig att inte snedda trots att hunden är framför mig)
  • Halv 3 gånger (detta är på de senaste tävlingarna för nya domare, svårt att göra något åt det och speciellt med tanke på att det kostar mer att kliva på skylten)
  • Vält 3 gånger (min lösning är nog att ta de poängen jag fått ovan.. svårt när man har en hund som inte är ett dugg rädd om tassarna i samband med skyltarna annars)
  • Bris vid sändande till kon 2 gånger (ena gången handlade det helt om att hon var slut och inte var med mig, andra gången vet jag inte varför. I år har hon iaf inte vält konen någon gång *peppar peppar*)
  • Sned 5 gånger vid sitt (alla förutom en gång då det var massa annat strul har också varit nu för de nya domarna, och ärligt talat det är inte snedare än vad vi kör på lydnaden så jag vet inte hur mycket energi vi ska lägga på detta, mer än att anstränga oss lite mer innan vi går in på plan för att belöna korrekta sitt)
  • siv/slår 2 gånger (trött hund, bara vid dubbeltävling har det hänt, vet inte hur jag ska träna detta riktigt då hon är bra på att hoppa högt normala fall)
  • Fel övning vid sitt framför, lyfter tassarna (vad jag förstått ska inte detta egentligen ge avdrag enligt domarkonferensen, men efter denna tävling har jag tränat sitt direkt innan vi går in på plan och det har inte förekommit sedan dess)
  • Sen vid läggande under gång 1 gång (kommer nog lösa sig mer nu när vi kommer börja träna lydnad)
  • Bris 1 vid sitt skicka över hinder (minns inte vad detta skulle bero på, hon har inte varit på väg att springa förbi)
  • FF 1 och Sen vid snurr 1 gång (jag börjar trampa istället för att bara gå vidare då nästa skylt kom när vi inte fick till snurren direkt)
  • Oro och rör 1 gång vardera vid stå och lämna (träna lite stadga på stå)
  • Bris 3 vid 270 grader (hon förstod inte vad hon skulle göra och hamnade på fel sida om mig, tydligare handling när hon ska vara med mig)
  • FF1 och bris 3 vid sidbyte bakom 2 gånger (träna på sidbyte bakom när det finns saker framför hon vill till)
  • FF 3 vid sitt gå runt 1 gång (vet inte alls, men jag antar att jag måste glömt samla fötterna??)
  • Sned 3 steg bak 3 gånger (detta gick i troll, har tagit tag i det och fått mindre problem vid tävling efter det, men går så klart att träna lite till)
  • Oro eller rör vid ställande gå runt 3 gånger (träna mer stadga vid stå)
  • Bris 2 gånger vid sidbyte båda åt ett håll (handlar mer om seg hund än brist i handling)
  • Bris 1 i sidbyte framför (samma som ovan)
  • Bris 1 sidosteg mot hund (vet inte riktigt vad som gav detta bris, om det var mitt sätt att trycka på henne eller att hon inte rörde sig med mig tillräckligt snabbt)
  • Sen vid sitt stå (vissa är helt enkelt hårdare när hunden inte gör momentet blixtsnabbt, detta tänker jag inte träna på)
  • Bris ett par stycken i samband med att hon var berörd i miljön (det hade inte spelat någon roll vilka övningar det var)
  • FF 1 1 gång vid sidosteg mot hund, jag går snett (tänker på det i framtiden)
Honnören: 
  • Oro 3 gånger (en gång i samband med att hon bytte position)
  • Rör 1 gång
  • Fel ö 1 gång
Så, nu är allt nedskrivet, då är det bara att börja med en plan när det närmar sig. 

Inga kommentarer: