lördag 22 juni 2013

Bokrecension Känn din hund

För ett tag sedan läste jag boken Känn din hund av Kerstin Malm & Malin Avenius (2010). Jag gillar Kerstin Malm och hur hon får en att tänka med sina böcker. Det är inga pekpinnar och rätt eller fel men tankeverksamheten kommer igång och man får tänka på sig själv och sin egen relation till sin hund. Varför har man hund, vilket syfte fyller det för mig själv etc. 

Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva om boken mer än att jag rekommenderar den varmt! Om varje människa som tänkt skaffa hund läser den här boken och tar till sig av det som står så skulle jag nog snart inte ha några utredningar. Kerstin är etolog och beskriver hur viktigt det är med genetiken, valpens första tid och hur det senare kan påverka i livet. Sedan följer boken en röd tråd genom hundens liv och vilka faktorer som kan påverka hundens beteende. I varje kapitel finns det frågor man kan ställa sig själv, för att få fundera lite. Det finns många saker hon skriver som jag själv har tänkt men inte kunnat sätta ord på och många kommentarer sätter verkligen huvudet på spiken. 

Om jag bara fick rekommendera en bok för valpköpare skulle denna helt klart vara den. Läs den!

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Håller helt med dig! Numera ingår den alltid bland de fåtal böcker som jag har med på teoripassen och rekommenderar till nyblivna hundägare.