onsdag 14 mars 2012

Gårdagens pass

Lovade en aningen längre rapport från gårdagen, nu har några av måstena bokats av och jag har lite tid (om ej så mycket energi) att skriva lite bättre om passet eftersom det var ett pass som förtjänar uppmärksamhet.

Måste erkänna att passet inte började särskilt bra, då vi provade långa dirigeringar, någorlunda osynliga. Nässla litade inte alls på mig och jag fick inte alls ut henne dit jag ville. Efter säkert tio minuters traggel lyckades jag äntligen, till hela träningssällskapets glädje. Phu! Där insåg jag att jag ska backa bandet och göra hundra lyckade linjetag innan jag ger mig på såna svårigheter igen eftersom de tär alldeles för mycket på hennes förtroende för mina signaler och på mitt förtroende för henne.
Flaxen är söt på bild men hennes röstkapacitet kan göra att man önskar man hade en spade att gräva ner henne med ibland.





 Innan vi röjde vidare med opedagogiska övningar tog jag och lärde Gucci att leta upp föremål. Gott gry i lillfisen. En gångs kampande tog det för att hon skulle lära sig att komma in med grejerna till mig.
Kamphund

För att släppa krävs det en liten muta.
Vi körde sedan ytterligare långa markeringar, denna gång med synintryck men med störningsmarkering. Nässla stördes inte av markeringen till skillnad från någon annan liten blomsterhund.. Vi passade också på att jobba mer i par och stå rätt i förhållande till skicken om man tänker att vi går på WT.
Efter linjetagen fick Thisbe en dubbelmarkering i gräs. Nemas problemas.

 Efter detta blev det hopp och lek för tjejerna. Skönt att kunna njuta av solen och bli lite svettig :)
Döda!!

"Jag dööör"

"Nää vi bara skoja lite.."





Dagens guldkorn var helt klart att Nässla var lös hela tiden (förutom när jag kampade första gången med flaxen) och låg ner stadigt när jag sköt med apportkastaren! Nu tror jag det är dags att plocka fram viltet, skoj! Var iväg idag och köpte några kaniner till som ska få följa med i framtiden. Lite sol och framgång - ja då blir man taggad!

1 kommentar:

Sara & Lhyra sa...

Haha jag älskar bilderna och texterna till :)
Härligt med framgång, skönt när all traggel börjar löna sig.


SV: Vad skönt att det inte bara är jag som ibland vill bryta ihop och åka ifrån min hund ;) Det ger mig också lite hopp att dessa glädje-varv försvinner någongång, eller att jag vet hur jag ska hantera de ;)

Japp, jag har en vit flat ;)