torsdag 5 maj 2011

Specialsök dag 4

Jag har jobbat igår kväll/natt så det har mest blivit vila under dagen, men jag tog mig iallafall ut och gjorde ett litet ytsök. Det enda vi har gjort sen gårdagens filmpass är att hon fick ta en smeller två gånger innan vi gick söket (en smeller är att hon blir klickad för att lukta på rätt lukt i min hand). Med tanke på att det första gången ute på väldigt länge tycker jag att det går jättebra, betydligt lättare än inomhus med "bowlingkrukor". Hon drar iväg lite slarvigt men efter det ser man att hon skärper till sig och jobbar bra, på sista fläcken (det är tre) ser man hur hon verkligen reagerar. Duktig tös!
Jag gjorde så att jag hällde ut några små kryddkorn direkt på backen, nästa steg när jag ska ta det till skogen tänkte jag att jag ska ha det i samma glasflaskor som jag använder i plattformen, först utan lock och sedan övergå till att ta med lock. Jag kommer även att ha några tomma burkar med som vi kommer ignorera, jag vill ju inte lära henne att gå på min/hemmets doft.
Hur själva upplägget ska göras har jag dock inte bestämt mig, om jag ska göra en lite mindre ruta som jag vallar av och sedan får hon gå eller om jag bara ska lägga ut dem och så går vi ändå.. Jag får se, om något specialsökssnille har en idé så tas den tacksamt emot :)

1 kommentar:

Zandra, Lova o Lystra sa...

Oj, vad ni jobbar på! Jag är ju nyfiken av mig så funderar såklart på vilken krydda ni tränar på ;) Hoppas på ett avslöjande snart.

Kommer ni imorgon? Tänkte om vi kunnde flytta fram till kl 11? Så slipper jag stressa ;P