onsdag 17 november 2010

Boktips!!

Jag har nyss läst ut en bok som jag bara måste rekommendera er att läsa! Det är Hund och Människa, Förstå och bli förstådd av Patricia McConnell. Jag hade faktiskt inte hört talas om henne tidigare (eller kanske har hört men lika snabbt glömt bort) men halvvägs in i boken kom jag av en slump in på hennes hemsida via en av mina blogawards. I vilket fall, tillbaka till boken.
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva boken, mer än att hon säger allt som jag inte kunnat formulera. Hon skriver på ett lättsamt sätt, så här som i en blogg, till dig som läser. Hon skriver med glimten i ögat och jag skulle kunna referera något från varje sida som får mig att le igenkännande eller tänka till lite extra. Hon tar upp mycket utan att gå in för djupt, vilket gör boken intressant både för den som kan och för nybörjaren (tror jag). Hon tar upp det här med ljud, vilka fysiologiska skillnader som skapar problem mellan hund och människa (de är flera än man kanske tänker på) och så många andra tänkvärda saker. Avslutningsvis skriver hon om att omplacera hundar och när hundarna lämnar oss för gott. Äsch, jag känner att jag inte kan redovisa boken något vidare just nu, jag överlåter till dig att läsa den själv. Gör det.

Inga kommentarer: