tisdag 27 april 2010

Inlärning av närsök

Tack vare Carolines tips så har jag nu fått till en jättesnitsig film ;) där vi tränar närsökssignal.

Närsök är ett jaktbegrepp som innebär att hunden ska söka inom ett litet område. Man använder det när jägaren visar att "vid det trädet ska det ligga en fågel" så dirigerar jag ut hunden dit, stannar den och talar om att just i det området ska du söka, inte i hela skogen.

Vid inlärning av närsök så använder man små dummysar som man gräver ner mer eller mindre, hunden ska jobba ordentligt på små molekyler inom det området som jag anvisat. Detta har vi gjort mycket, nu försöker jag befästa signalen med pipa så hon kopplar ihop det. Ett problem vi stött på under vägen är att närsök för henne betydde "sök nära matte" så även om jag sa åt henne att göra det på avstånd så sprang hon fram till mig och började söka först där. Därför har jag valt att baklängeskedja.

Först fick hon se när jag la ut, sen satte jag henne bredvid, gick bort några meter och gav signalen. Sedan fick hon inte se, men fick arbeta i samma område för att ändå ha kopplingen om vad man gjorde där.
Idag fick hon aldrig se när jag la ut, utan jag satte henne bara i ett område där det fanns nergrävt, backade undan och gav visselsignalen. Först funderade hon ett tag, men sen kopplade det. Inte alltid, men då visslade jag in henne och gjorde om och gjorde rätt ;)

2 kommentarer:

På väg mot min dröm sa...

Fy vad HÄFTIGT!!!! Vad duktig hon är lilla Nässlan.
//Carro

Jens sa...

Provade samma modell med systeryster Thisbe i dag. Gick jättebra! Bra variant för att lära in signalen:)