söndag 15 februari 2009

Sele eller halsband?

För en vecka sedan så blev jag uppläxad av en gatuinstruktör* för att jag hade sele på min hund och fick höra att jag skulle byta till jaktkoppel istället. Varför vet jag inte, men det störde väl antar jag.

Många anser att en sele lär hunden att dra i kopplet, men riktigt så enkelt är det inte. Hundar lär av vad som lönar sig och inte av våra instrument och redskap. Annars vore det ju praktiskt, ta på selen och koppla den i spannet.. I vilket fall så har jag inte märkt att selen skulle lärt henne några olater.

När hon kom hem till oss så fick hon använda retrieverkoppel. Det är ett koppel som har en snara i slutet, så det är väldigt smidigt att bara koppla upp hunden och ha kopplet i fickan när man jagar. Det var praktiskt eftersom vi var tvugna att springa ut en gång i timman och vi inte gick någonstans och hunden inte drog. Well.. med tiden har det tillkommit hormoner och annat trams till Nässlas liv och de ljuva kissrundorna ändrade sakta men säkert form..
Jag är inte intresserad av att ha en hund som går i sitt koppel och låter förskräckligt när hon andas så jag bytte till ett fast halsband. Utan egentligen några större resultat och sen var jag på besök hos en god vän som hade en gammal sele att ge mig. Betydligt bättre! Hon slutade givetvis inte att dra (det finns tyvärr inte genvägar) men det blev mycket bekvämare!
Rycken hon gör känns betydligt mindre för mig och när hon flippar ur (ni som har haft en 6 månaders slyngel vet vad jag pratar om) så har jag mer kontroll. Jag gillar verkligen att ha selen på. Rycker gör hon ändå, och detta är säkrare för oss båda.

*Gatuinstruktör är en person som anser att det är lämpligt att ge råd till människor med hund, oavsett om personen har kunskap eller erfarenhet eller oavsett om hundägaren ens har bett om dennes råd.

1 kommentar:

Anonym sa...

hahahaha.......Ja du, fy på dig som använder sele!!!!

När jag går med en och en med mina hundar här hemma så använder jag i stort sett ALLTID sele. Det är mycket trevligare för oss. Man slipper att ett löst hängande koppel trasslar in bland benen t ex. Bekvämt helt enkelt!

Denya anser halsband som ett otyg och gillar inte alls att ha något runt halsen.

och ang slyngel.....Min underbara lilla valp på 4½ förbytts till något monster för bara två veckor sedan.......Numera kan hon INTE gå i koppel. GHAAAAA! liksom.... Tur vi börjar på valpkurs!! :-)

MVH
Ullis med Buddah, Denya och Sally
http://www.tinyclowns.info.se
http://disab.wordpress.com