måndag 23 februari 2009

Belöning och störningslista

En väldigt nyttig sak att göra när man vill få bra stadga och effektiv träning av sin hund är att göra en belöning och störningslista. Där rankar man vad som är belöning för ens hund och vad som stör din hund. Olika störningar kan ju fungera olika beroende på vad du tränar, så ibland kanske man tom kan göra en lista för vad du just ska träna. En lista för inkallning, en för koppelträning och en för stanna etc. Men så avancerad ska jag inte vara idag, jag ska försöka mig på en allmän sådan.

Belöningslista

  1. Hare
  2. Märgben
  3. Kong
  4. Burkmat
  5. Köttbullar
  6. Kampa
  7. Springa tillsammans
  8. Torkat gott
  9. Kastade leksaker
  10. Godis allmänt

Störningslista

  1. Hästskit Då är hon verkligen dövare än dövast
  2. Dofter och lukter Här kan jag även lägga in skogen
  3. Övrigt skit Alltså avföring
  4. Thisbe När syster är med kan man inte göra annat än busa..
  5. Snö
  6. Andra hundar speciellt om de visar intresse mot henne
  7. Människor som intresserar sig för henne
  8. Papper och skräp på marken
  9. Pinnar
  10. Fåglar

Nu är inte jag hundra på den här störningslistan, den kan som sagt ändra sig efter träning, och i vissa situationer kommer det kanske också vara annorlunda. Men jag har en liten hum om i vilken ordning jag kan jobba.

Sen ska man ju inte glömma att även störningarna går att använda som belöningar! När du gör som jag vill så får du hälsa på hunden, äta hästskiten etc.

Inga kommentarer: