söndag 1 maj 2022

Domaruppdrag på Eskilstuna BK 2022-05-01

Dagen efter BPH var det ingen vila för matten, jag åkte in till Eskilstuna och dömde två fortsättningsklasser. Det blev en väldigt lååång dag, då jag hade två domarelever med mig som bakdömde på varsin bana. Vi hade många bra diskussioner och med det givetvis mer tid på plan. Jag hade iaf tur och slapp bygga banorna själv, "tyvärr" hade jag ju varit så smart att jag byggt en bana man kunde gå baklänges för att slippa bygga om, men det gjorde det nog bara värre för domaren.. 
Dagens första bana
På första banan hade en del hundar svårt med frestelsen, då det var en enorm boll som de fick syn på redan vid start. I övrigt var det inte så mycket svårigheter vad jag tänkt, några enstaka hade svårt med tempot, men de flesta klarade det bra. 15 av 25 fick kvalificerande resultat (60%) och vann gjorde en labbe på 100 poäng, tätt följt på 99 poäng av två aussies. 

På andra banan var det aningen mer sitt och många hade svårt på sitt/inkallning åt vänster då hunden har en tendens att hamna för långt fram. Även 123 steg är ju svår (vilket troligtvis är anledningen till att den byter upp en klass till nästa regelrevidering) och en del hade nog lite svårt på sista skylten, kanske att hunden är slutkörd eller att de helt enkelt inte tränat det tillräckligt bra. 

Eftermiddagspasset
Lika många klarade av kvalificerande resultat på andra banan som på första, och de två som delade på andraplatsen tog nu förstaplatsen med samma poäng, och delade det med ytterligare en MAS. 

 

Inga kommentarer: