måndag 26 juli 2021

Semester för hela slanten

Det har varit lite dött här inne pga semester. Förutom att det är så varmt så har vi ägnat oss åt renovering när vi varit hemma, och när jag väl börjar blir jag så att säga manisk.. Men vi var iväg en liten tur till Småland och High Chaparall med husvagnen, om nu det räknas som semester att åka iväg med mamma och en överenergisk 7-åring. 
Sirap är cool på semester med husvagnen
Hey baberiba
Vi bodde otroligt mysigt precis vid en långgrund sjö med jättevarmt och badvänligt vatten, men tyvärr var vattnet en allmän badstrand (mitt ute i ingensans dock?) och det förekom visst liv där på sena kvällar. Dessutom verkade campingägarna hata människor och i synnerhet barn, vilket inte bidrar till någon trivsel direkt. Barn var strikt förbjudna till att nyttja toaletter/dusch/kök på egen hand, vilket är ganska opraktiskt när barnen egentligen inte är för små för att gå på en toalett precis bredvid husvagnen. Men ägaren gick sin runda en gång i timman och slängde igen dörrar (trots att folk stod inne och diskad, det var nämligen också strikt förbjudet att lämna dörrarna öppna för då gick badgäster in och förstörde) och kollade så inga barn var ensamma. Men kunde man bortse från det hade vi det mysigt i vattnet. Jag provade vid ett tillfälle att SUPa med både barn och hund och det kan jag väl säga att jag inte gör om. Först hoppade barnet av och när han sen plaskade och ropade hoppade Sirap av, och eftersom hon aldrig gjort det förut var jag verkligen inte beredd och "hoppade" av även jag. Men vi fick träna på att ta oss upp och ner på brädan både jag och Sirap så det var väl bra, men när barnet istället kom ut på för djupt vatten utan att bottna kändes det väl lite mindre positivt just i stunden. Det visade sig dock att han tydligen kunde simma, för han lyckades i panik ta sig in dit han bottnade. 

Well, med hund och bräda på land blev det lugnare simträning. Och jag och Sirap tog en egen tur på brädan på kvällen i lugnet.  

Inte längre skendräktig, utan full med bus som vanligt

Hallå, ska du ta den?
Kvällspromenad i skogen där barnet kan få hålla i kopplet
och är så nöjd med det.

Man tager vad man haver, på high chapparall. 

Innan småland hann vi med en liten dag på Muskö och våra vänner där. Bad och fika, samt bus för hundarna, semestern at its best. 

Efter semestern är vi många utslagna.

För att slippa ytterligare en fest på lördagsnatten så valde vi att åka hem efter vi varit på High Chapparall även om det skulle bli en sen kväll. Vi körde en timma i stöten och det gick över förväntan, men sen var vi slut när vi kom hem. Tyvärr pågick renovering av sovrum så egen säng kom vi inte hem till, jag återgick till luftmadrass i gästrummet och hussen till soffan i vardagsrummet. 
Men - äntligen klart! Vårt nya sovrum.

Vi avslutade semestern med att hussen skulle få åka muskelbil som han fick i 40-års present (2018, det gäller att göra det i god tid innan den går ut). Det blev punka på den bil han skulle köra precis innan men han fick ett alternativ som han inte vad ledsen över. 
La upp bilden på instagram och tydligen startade ryktet
direkt om att han köpt sig ny bil.

Nu är jag tillbaka på jobbet för en veckas upprensning/koll på receptionen och sedan tar jag ledigt en vecka till. Hade tänkt att åka till Flatmästerskapet och titta på alla gamla vänner som tävlar, men deras provledning var ena riktiga anti-publikare så jag håller mig hemma. De ville inte säga något om man skulle kunna se något och när jag sa att det inte handlade om att få veta något om upplägg, bara om det var värt att komma som publik sa han att de ville hålla sig till FHM rekommendationer. Eftersom rekommendationerna är 600 personer + funktionärer blev jag något irriterad över att det ska argumenteras, men jag satte mig på händerna och planerade om semestern. Tänker inte chansa och åka och titta in i ett träd och höra ett skott i fjärran. 

 

Inga kommentarer: