onsdag 4 oktober 2017

Domaruppdrag på EHDK 30 september 2017

Septembers sista domaruppdrag var på Eskilstuna Hunddressyr Klubb. Där har jag dömt sen jag blev auktoriserad plus att jag även tillhört klubben under en kortare period så där känner jag mig hemma. Många kunniga funkisar gör att jag kan slappna av och bara bry mig om bedömningen och så var det verkligen i helgen. Jag började med en relativt enkel bana, med svårigheten för föraren att minnas vilket tempo som gällde. Som vanligt i nybörjarklass blir det mest lite förarfel då förarna glömmer stanna eller räknar fel på antal steg, men annars tyckte jag det var hög kvalitet på hela gruppen. Inga hundar som inte var startklara och inga förare som verkade helt vilse på rallybanan. Jag hade några som diskade sig självmant och av 31 startande var det 21 stycken (67%) som fick kvalificerande resultat. 
Vann gjorde en BC på 100 poäng, tätt följd av en till BC (nu skulle man ju kunna tro att BC:s som vanligt kommer in och vinner allt, men tack vare den här uppföljningen jag gör kan vi ju konstatera att det inte är som vanligt inom rally) på 99 poäng och en stabyhoun på 97 poäng. 

På eftermiddagen byggde jag om banan till en fortsättningsbana och svårigheterna borde vara således desamma. Fast för dagen var de verkliga svårigheterna frestelsen och sitt, ligg, stå. I frestelsen hade jag min apport av tennisbollar som bilden nedan och passet började med ett gäng hundar som tog den och drog av banan. 
Sedan fortsatte det med en del nosande på den och den tomma matskålen. Jag har gärna frestelsen med, men har i FKL enklare föremål. Enkel är så klart en fråga om vad man tränat och vilja böjelser ens hund har, men jag skulle aldrig ta till en pälsboll eller mat som verkligen luktar utöver det vanliga. Tennisbollar anser jag tillhöra det lätta, även om det inte innebär att min lilla vessla i MKL skulle låta bli den 😉 Det var 24 stycken som startade och av dessa 16 (66%) som fick kvalificerande resultat. Vann gjorde två stycken på 100 poäng, en BC och en rottis och tredjeplatsen kneps även den av en BC på 98 poäng. 

Nu blir det några veckors vila efter ett intensivt september och nästa domaruppdrag blir i Bro-Håbo då jag dömer mästarklass. Om inget oförutsett händer hoppas jag även på att få komma till start under lördagen, det ser jag verkligen fram emot, snart ett år sedan sist. 

Inga kommentarer: