lördag 19 september 2015

Spår, svamp och packning

Jag och Nässla är ensamma hemma, något jag i normala fall är van vid och tycker är skönt. Men när sambon inte kan nås på telefon eller chat så känns det faktiskt tomt även för mig. Snacka om att man gjort sig van att kunna vara nåbar hela tiden. Men om två dygn så är vi förhoppningsvis i samma land! För att inte grubbla totalt så har jag hållit mig sysselsatt. Biblioteket, upp till klubben och låna en chipläsare inför KM och gå ett spår. Hämta Nässla och gå spåret med efterföljande svampplock (där jag såg under spårets gång). 

Spåret var på det gamla vanliga stället och idag provade jag två utmaningar, ett garnnystan (den blå bollen) där jag gick runt och runt i samma härva en stund. Den andra utmaningen var mycket väg. 

Fick även en ofrivillig störning när det kom ett gäng i tights som skulle träna intervaller i backen. Själva backen gick inte mitt spår i, men de la liggunderlag och grejer där jag kom ut från skogen och skulle gå ut på vägen, vilket störde Nässla lite (den första röda härvan). Hon fick söka upp spåret helt från bilen vilket hon gjorde bra (fick inte igång den helt i starten när spåret lades, därav bara rött spår i början). Sen tuffade hon på bra, gick i princip rakt igenom nystanet, plockade alla pinnar och blev bara lite störd på stället där de legat innan den stora svårigheten VÄGEN kom. Hon börjar med att spåra men sen går hon på erfarenhet. Spåret SKA gå över vägen. Spåret SKA gå in i skogen. Provade flera gånger att bara ta sats och hoppas på det bästa. Eftersom det är en väg med trafik valde jag att ha kort lina och inte ge henne för mycket svängrum om det skulle komma en bil, men det var helt uppenbart att på vägen går man PUNKT. Jag är i alla fall stolt över mig själv som kunde hålla humöret uppe och till slut så kom vi åtminstone till den delen där spåret gick upp i skogen igen. Swisch och swosch så var vi strax i mål!

Efter det blev det lite hopp och lek, svampplock (som blev lunch) och nu vila. Nässla verkar lite nöjd. Strax blir det avfärd in till Eskilstuna för milen i spåret och kvällen bör jag städa och packa inför morgondagens avfärd. 
Ett öga öppet, OM det kommer någon bil på gatan som behöver sig en avhyvling. 

Inga kommentarer: