måndag 29 juni 2015

Årets helg i Edis - med en engelsk tvist!

Nu har det varit lugnt på bloggfronten, men det är inte för att jag legat och slappat utan för att jag har varit på årets internat uppe i Edsäng. I år var det ett annat upplägg för det var en inhyrd instruktör från UK, nämligen Helen Phillips som skrivit boken Clicker Gundogs. För mig var upplägget dessutom ännu mer annorlunda då jag var med som funkis och Nässla var hemma. Kändes som att jag skulle få ut mer av det och dessutom var jag lite orolig för upplägget om det skulle passa Nässla. Nu när jag gått helgen vet jag att både upplägg och instruktör skulle passa Nässla och mig perfekt. 

Som vanligt var det kärt återseende av många trevliga ekipage, men även en del nya bekantskaper. Det är alltid så mysigt på de här internaten, och i år blev det inte sämre av att solen fick för sig att synas ovanligt mycket med årets mått mätt ;-)

Att vara funkis var verkligen bra, fick höra allt från första parkett och det kom många bra tankar och tips men även en hel del bekräftelse på att mina egna idéer inte alltid är helt tokiga :-) Jag kommer inte gå igenom allt jag lärt mig, men jag kan säga att jag har många nya tankar och framförallt lust att ta tag i apporteringen igen! Den har ju varit obefintlig sen förra sommaren, men nu är jag sugen på att komma igång igen, vi har mycket spännande kvar att lära. Bjussar på lite bilder från helgen istället.
Anki och Daniela
Sofi får anvisningar av Helen
Kursens enda icke-labrador..
När börjar hunden söka?
Eva och Memphis
Åhörare och deltagare antecknar för fullt
Bea
Mycket tankar och frågor som analyseras och gås igenom. Verkligen nyttigt att
få nya förslag på att lösa problem - som funkar!
Sofi och Frej
Danska deltagare, mycket flashig labhane! 
Mer analyser
Vart tittar hunden egentligen när du ska skicka den? Svaret får du givetvis med en spegel
Evas nytillskott Anni alligatorn. Har både blåmärke och sår efter hennes framfart.
Tydligen har jag redan en reserverad valp i hennes blivande kull ;-P
Jag ser verkligen fram emot att få en möjlighet att träna för Helen med Nässla, jag tror absolut att hon skulle kunna få oss att göra stora framsteg. En mycket duktig instruktör med ett otroligt lugn och som kan peta i detaljer och fick oss alla att tveka i mycket som vi ser som självklart. Mycket nyttig och lärorik helg och så glad är jag att jag åkte!

1 kommentar:

Erika sa...

Oj vad kul! Du kan väl rapportera när du testar idéer från kursen. Har hennes bok, men har bara läst delar av den. Verkar bra!