tisdag 2 oktober 2012

Träning inför sektionskampen

Igår hade vi första träningen inför sektionskampen som går av stapeln den 20-21 oktober. Eftersom de går efter B-provsregler så är vi gruppens gamla nybörjare, passar nog oss bra (läs inga förväntningar på oss!). Igår gick passet ut på att lära oss lite hur det går till och träna markeringar och dirigeringar. Jösses vad svårt det var, och då var vi bara tre av fem att hålla reda på. Man ska stå inom en ruta, hela laget (och den var ju inte större än en lydnadsruta) och skicka åt olika håll på olika uppgifter :/ Först gjorde vi en dirigeringsövning, då låg det 9 dummysar ute på tre rader och vi fick välja vilken rad vi skulle börja ta in, och då fick ju så klart ingen annan tas in.. Som nybörjare var vi först ut och den här övningen gick bra för oss! 

Sen blev det markeringar som kastades var 30 sekund, gick också bra trots att elithunden inte lyckats fått in sin innan jag skickade ut Nässla på sin. Sen berättade Jan (jaktansvarig Östra) att det kan lika gärna bli att det bara får vara en hund ute i taget. Huh.. 

Sen blev det dirigering med nej-apporter. Det gick inte bra för våran del, letmetellya. Men nu har vi att träna på så att säga. De skulle dirigeras förbi apporter som de inte fick ta utan skulle springa till någon längre bak och Nässla kunde inte släppa hundrapoängaren i mitten, så hon "sumpade" den TVÅ gånger. Ooops.. 

Avslutningsvis lades det ut tre apporter i en buske som en hund skulle skickas ut och ta samtidigt som det kastades markeringar var tjugonde sekund som de andra hundarna skulle ta. Jösses vilket kaos det blev i mattes huvud, men Nässla jobbade bra och tog in rätt och markerade bra trots att hon var ute i jobb (tillsammans med de två andra hundarna med bara några meters mellanrum). 

Nästa vecka blir det sök, då hoppas jag att vi kan visa upp några fina skills iallfall! 

1 kommentar:

Helena o Vilja sa...

Hej Linn! Jag trodde ni tillhörde Bergslagen men nu ser jag att vi kommer vara lagkamrater! Jag & Lystra skall nämligen vara lagets unga nybörjare. Så då vi ses nästa helg! Tyvärr har vi missat alla träningstillfällen men nu när jag läst din blogg fick jag lite träningstips! Kram