söndag 24 oktober 2010

Belöningsplacering

Idag fick jag en liten påminnelse om det här med belöningsplaceringens betydelse. Vi har inte tränat ute så mycket på ett tag, det är jägare i skogen och det regnar och är mörkt ute. Istället har vi ägnat oss åt lite freestylemoment, from 2011 kan man ju champion i grenen ;P
I vilket fall, jag har fått börja om lite med slalomet (framlänges) för uppenbarligen har jag belönat när hon är just mellan benen på mig och nu stannade hon där, fick hon inget klick backade hon tillbaka :/ Bara att börja om då, och jag fick till att hon går helt igenom och liksom vänder sig in mot mig. Nu var tanken att börja sätta ihop flera steg vilket har varit lite svårt. Två steg okej, men när det tredje lades till trodde hon att jag önskade ett annat beteende och började snurra eller backa osv..
Tänkte att det kanske skulle vara lättare med en externbelöning, så hon inte skulle bli förvirrad av mina godishänder. Lade belöningen framför oss - då fick hon så bråttom framåt så hon inte ens såg mitt andra ben som kom fram. Vände på steken och hade belöningen bakom istället men då gick hon ut bakom mig istället :/ (Kan tillägga att det var tråkiga coops kattmat/torrfoder jag använde, så ingen delikatess som borde röra till det i skallen). Well, bara att tänka om. Tillbaka med belöningen i handen och belöna framför mig, så gick det helt plötsligt.
Vad omständigt det ska vara ibland?!

1 kommentar:

Helena o Vilja sa...

Hej Linn! Tack för din långa utförliga kommentar hos mig. Ja man undrar som du skriver varför det ibland blir så krångligt och sen bara funkar det ;) Jag har gjort allt det du skriver och vårt största problem just nu är inte att hon inte kommer in till mig utan att hon släpper dummin för tidigt. Där är det nog som du skriver att jag har varit för snäll mot henne och tänkt att det var ett gott försök och belönat henne trots att jag inte fått den i handen ;) Jag har försökt tänka att det var inte det vi tränade på nu så eftersom hon kommit in mot mig i full fart så har jag belönat det men eftersom jag förmodligen har gjort det för ofta/länge har hon vant sig vid att det räcker att komma in till matte och det går inget om jag släpper dummin på marken. Det vi inte får till är att hon skall kunna komma in till mig och att jag skall kunna klappa om henne och ta i henne utan att hon släpepr dummin - jag vill kunna ta emot HENNE och inte dummin och det är här vi står och stampar. Det är så mysigt när jag t ex kommer hem och hon svansar runt mig med ngt i munnen, gosar och kommer upp med föremålet i ansiktet på mig och det är så jag vill ha det med dummi/vilt men när det blir en annan situation har hon inte alls samma beteende :( Jag funderar på om jag skall ha henne i koppel och träna henne på att bära/hålla dummi i munnen nära/runt mig utomhus, utan krav och när jag är i rörelse (för det funkar bättre) och hoppas på att jag skall kunna få till detta beteende även i skogen, och senare även lös (och när jag är stilla). Vad tror du om det? Kram