tisdag 19 januari 2010

Vill du ha valp?

Då ska du läsa detta först, något jag skrev när första månaden Nässla bodde hos mig:

Fröken här hemma påminner om figurer i Super Mario, några blommor som ligger och sover för att när man närmar sig börja bita i luften. Sån är hon just nu: Ligger och tittar på en sen när man går förbi så hugger hon mot en. Hugger, det lät rabiat, men ni vet. Valpgalning. Jag ska skaffa kompostnär och sätta upp, så man kan ta bort henne när hon håller på, samt en till kaninen så han kan ha öppet in hit.

Ute har hon börjat bli säker med, på vårat kisställe. Hon kopplar bort öronen och bara letar ätbart eller skräp att bära hem. Det kommer säkert att vara helt rent där om några veckor..
I vilket fall, nu på morgonen när inga är ute så har jag passat på att ha henne lös igen och gått iväg när hon håller på. Då kommer hon efter, men sen vid dörren så ska hon ”bara” smaka lite på blommorna, känna vad jorden har för smak, kolla in rabatten lite extra.. Där fick man för att det blev en blomsterhund (alla valpar döpta efter blommor).

Nu ska vi ut på balkongen och städa. Jag tar spånet så tar väl fröken kaninkluttarna..
Pust!
En timma tog det för att få rent hos kaninen! Hade en fröken som hjälpte till med att äta kluttarna, vilket var det trevligaste hon gjorde där ute.
Sedan hittade hon spånet, vilket hon tidigare kissat på hos uppfödaren, så givetvis satte hon sig att kissa på mattan.. In i tvätten med den.
När jag sedan skulle sopa upp allt blev hon galen i borsten och snodde den. När jag vände bort en kort sekund så lyfte hon upp skyffeln istället och hade ut allt jag sopat ihop. När jag sprayade med vattensprutan på de kluttar som varit rinniga och fastnat på golvet så var hon där också och tyckte allt var toppen..

Hade tänkt att jag skulle dammsuga och sedan svabba golvet här inne, men jag måste samla lite energi först.

----
Jag har fortfarande inte samlat energi för att börja städa. Det är så skönt nu när lillan sover, sen känns det ärligt talat som det städas för jämnan här hemma för tillfället. Men nu är det en del kiss som måste torkas upp ordentligt. Usch, låter äckligt, men jag har torkat upp det, men något fotavtryck har hon alltid lyckats ta med sig. Äsch, behöver inte förklara, tror ni minns hur det var med valp!

Har blivit bästis med så många grannar nu också, öppet på ett helt annat sätt med valpen. Inte för att jag vill det men det är ju trevligt så länge de är positiva!

Innan valp så hatade jag att kliva i en droppe vatten. Jag hade även extremt svårt för att kliva på smågrus eller smulor och om det var blött eller smuligt på golvet så fick jag fnatt (på riktigt) om jag inte hade tofflor. Nu har man börjat vänja sig. Har alltid någon våt fläck under strumpan. Inte kiss då, utan Nässla verkar tro att hon har en mastiffs läppar som hänger. Ibland tror jag att hon kissat vid skålen för att det är så blött, men så har jag sett hur det rinner ut ur munnen på henne. Sen så klart är det smågrus och smulor överallt. Börjar härdas. Kan inte ha mina tofflor heller för de hittar jag ju inte :S
----

FY FASIKEN! Nu har jag försökt att städa ett bra tag och så här har det gått:
Svabbade vardagsrummet, la fram en ren matta.
Valp kissade på mattan efter 5 minuter.
Tar bort mattan, slänger den i tvätten (andra för dagen).
Svabbar på nytt där
Går ut till kaninen för att lägga hallmattan på tork.
Kliver tydligen i en bajs som kaninen åstakommit och kliver runt på mitt nyrengjorda golv..
Svabbar igen
Lägger ut ren matta igen (tur att man har några på lager, billiga IKEA!)
Försöker mig på badet, men har en liten förklädd djävul på moppen som gör det hela betydligt svettigare.
Får bort henne
Hittar henne drickandes ur svabbhinken.

Ger upp för fem minuter. Måste vila ryggen och psyket.

Du som funderar på valp - är du verkligen säker??

2 kommentarer:

Jens sa...

Hmmmm, handlar det här verkligen om Nässla, kunde i alla fall lika gärna handla om hennes syrra Thisbe. Samma skrot och korn...men nu är allt förlåtet och preskriberat, eller hur??

Linn sa...

Japp, det är förlåtet, nu blir man bara galen på de saker hon gör IDAG :)